2021. július 20., kedd

Most már igen 1. - Ráhangolódok a találkozóra

Ráhangolódok a találkozóra - Mindenhol egy emlék - Lehetséges, hogy az ember még húsz év után is belevörösödjön?

          Amikor leszállok a HÉV-ről, rögtön valami különös érzés ragad magával. Valószínűleg az ismerős lakótelepi házak látványa okozza. Furcsa, hogy ezektől nosztalgikus hangulatom támad. Az még érthető, amikor valaki egy régi kis falusi házikóra gondol vissza így, de hogy ezeknek a beton-tömböknek a láttán miért fog el ilyen érzés?

        Azt hiszem, nem a szürke házfalak tehetnek róla. Inkább az emberek, akik a falak között éltek. Ebben a házban lakott például az a lökött Bence. Ott meg, a tizediken a Timcsi. Mennyit jártam hozzá gyalog fel lépcsőn, amikor elromlott a lift!

        Jé, a mai gyorsan változó világban maradt itt valami változatlan, a fagyizó. Csupán a tábla más: Gelato Tutti. Régen valami Jég-kuckó vagy Jég-kunyhó volt a neve, ahol öt forintért kaptuk a kis-, és tízért a nagyadagot. Hatalmas választékkal: csoki vagy vanília.

        Ott pedig az a presszó. Volt. Ma már használtruha-kereskedés. Akkor még a telepi iskolások első számú találkozóhelye. Ahol az első pofont kaptam a fiúktól. Persze nem szó szerint. Ahol megéreztem, milyen is az, amikor az embert megalázzák, néhány apró, gonosz megjegyzéssel.

        - Nézd, ez ennyire teszi magát előttünk! – ezt suttogta az osztály első számú sráca a második leginkább jóképű fiúnak. Amikor csak megittam egy pohár kólát. Nem tudtam semmit visszavágni, akkor még. A mai eszemmel, meg a nagy számmal biztosan tudnék. Csak annyi a különbség, hogy most már nem akarnék.

        Az iskola kívülről teljesen olyan, mint volt. Kockaépület, egyen kocka-ablakokkal. Csodálkozom is rajta, hogyan válhattam mégis emberré. Mondjuk kellett is az a húsz év, hogy levakarjam magamról a rám rakódott rétegeket, és rájöjjek, ki is vagyok valójában.

        Időm most még annyi, mint a tenger. Tulajdonképpen direkt jöttem ennyire korán, hogy körülnézhessek a környéken, és ráhangolódjak egy kicsit a találkozóra.

        Az udvar, a régen az üvöltéseinktől zengő udvar most csendes. Nem is baj, úgy könnyebben vissza tudok lépni képzeletben a múltba. Akármelyik részre lépek, mindenhol egy-egy emlék. Itt vesztem össze a legjobb barátnőmmel, labdázás közben, annyira, hogy hajtépéssé fajult a dolog. Itt pedig a Patrival játszottam, az osztály legnyomibb lányával. Akiből különben, a féjszbuknak köszönhetően láttam, egész jó csaj lett. Ezen a pályán pedig hatalmas kidobósozások zajlottak. (Bocsánat, partizán.)

        És itt készültek minden évben az osztályfényképek is. Amiket aztán egy cipős-dobozba süllyesztettem, és gyakorlatilag elő sem vettem az elmúlt húsz év alatt. Most pedig itt hurcolom őket magammal. Összesen tíz fotó. Pontosabban nyolc plusz kettő. A saját osztályunk, gombafrizurás kisdobostól a copfos úttörőn át, egészen a ballagás előtt készült képekkel. Ahol már nem volt piros nyakkendő, csak fehér blúz, és a copfok is eltűntek, maradt helyettük a felnyírt haj. Anyu mennyit szomorkodott miatta!

        - Nem mindegy? – kérdeztem vissza. Így legalább most jót röhögök magamon, meg a többieken is. A végzős évfolyam mindhárom osztályának fotóját megvettem akkor, hogy megőrizzem őket is. Vagyis a képüket. Alá is írtuk a hátulján, hogy a neveink is megmaradjanak. Leülök ide az udvarra, a régi beton-ülőkéket közben persze lecserélték fapadokra, és nézegetem egy kicsit a miénket is, elképzelve, hogy ki hogyan változott meg, aztán meg előveszem a bésekét és a césekét is.

        Mekkora vita kerekedett otthon abból, hogy én ás lettem! A szüleim igazából a nyelvi tagozatot nézték ki nekem, én viszont, öntudatos kis elsős-jelöltként szépen a szomszéd terembe vonultam be felvételizni, a zenészekhez. Amióta az eszemet tudtam, énekeltem, és nem bírtam volna magamat soha nyelvészként elképzelni. A cések egyébként a sport-tagozatosok voltak.

        Az ő képükön megakad a tekintetem egy arcon. Hát lehetséges ez? Hogy az ember még húsz év után is belevörösödjön?

Folyt. köv. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Maja és Marcell

De hisz ez csak egy csitri! -N agyon jól megtalálta a hangot a nála alig fiatalabb tanítványaival - A  tanácsára lenne szükségem - R ádöbben...